søndag den 24. februar 2013

Öld

Endelig kan jeg præsentere lidt nyt strik her på kanalen. Det har knebet med tid til at strikke i de sidste måneder. Der sker rigtig meget både på mit arbejde og i fritiden og jeg har været mindre hjemme i den sidste tid, end jeg plejer at være, men nu har jeg omsider fået taget mig sammen og monteret den trøje, der lå i strikkekurven og råbte på mig.




Modellen er Öld fra Istex, men i nogle lidt andre farver. Jeg så en trøje i lilla farver nede i butikken, som jeg godt kunne lide, så dem blev det i stedet for.

Det er efterhånden mange år siden jeg har strikket en trøje og klippet den op foran. Jeg kan sagtens se fordelen ved ikke at strikke vrangmasker, men synes det er svært at få kanten foran til at sidde pænt uden at flane i en rundstrikket model, så næste gang tror jeg, at jeg strikker frem og tilbage i stedet for at klippe op.

Faktaboks:
Model: Öld fra Istex. Købt hos Netgarn
Garn: Lett Lopi. Der er anvendt 6 nøgler mørk lilla, 2 nøgler lys lilla, 1 nøgle lime og 1 nøgle råhvid.
Pinde: Diverse rundpinde nr. 4½.
Størrelse: Medium/large.

Næste projekt er min søns raglansweater. Jeg har strikket kroppen op til ærmegabet og er i gang med det første ærme. Det er ensfarvet glastrik uden mønster, så det er ren tv strik. Derfor synes jeg godt jeg må starte noget nyt op og jeg overvejer en restetrøje fra Annette Danielsens nye "Strik med stumper", som jeg fik købt i går.
Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig søndag.



47 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er den flot, sikke skønne farver, har aldrig prøvet det garn, er det godt og holder det pænt i vask?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette. Jeg har ikke tidligere strikket noget jeg selv har brugt i Lett Lopi, men dem jeg har strikket til siger det holder fint, men kradser lidt, så det er ikke for de uldsarte. Et alternativ kunne være Nepal fra Drops, som er blødt og lækkert og også noget billigere.

      Slet
  2. Hvor er den smuk og så skønne farver.
    Jeg har det med at klippe op til gode - men en dag gør jeg det (måske ;))
    Det er et godt garn, holder faconen helt fantastisk :)
    Rigtig dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord og informationen om garnet.
      Spændende når du skal til at klippe i din første model. Det er lidt grænse overskridende, men det holder fint.

      Slet
  3. Hold da op hvor er den flot og sikke lækre farver :-)
    Efterhånden har jeg prøvet det at klippe i strik et par gange og det holder.
    God søndag
    Majbritt

    SvarSlet
  4. Hvor er det en smuk, smuk trøje, lige min stil i både farver og mønster

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lydert, så har vi nok lidt samme smag.

      Slet
  5. Den er flot - jeg elsker kombinationen af de klassiske mønstre også stærke farver og de farver du har valgt er rigtigt gode. Dem er jeg vild med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne. Jeg har altså også et eller andet med farver, især de lilla.

      Slet
  6. Jeg elsker de islandske sweatre og mønstre. Farveudvalget i Lett Lopi er stort, og specielt dit farvevalg og sweater er rigtig flot:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, du har ret i, at der er mange fine islandske sweatre.

      Slet
  7. Hvor er den bar super flot, er generelt helt vild med Istexs design, desværre synes jeg at deres garn krædser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Ja mange synes at Istex garner kradser, man skal ikke være uldforskrækket for at gå med dem.

      Slet
  8. Virkelig flot model! Jeg synes, kanten foran ser rigtig fin ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Christunte, jeg har også gjort mig umage, især fordi den er hæklet og det er altså ikke min spidskompentence.

      Slet
  9. Den er super, jeg strikkede selv modellen for en del år siden også med lilla i - jeg har den stadig og den ser ikke en dag ældre ud (det er kun mig :) min er dog med lynlås!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da dejligt nyt Kirsten. Jeg er sikker på at du stadig ser dejlig ud.

      Slet
  10. Den er super flot i disse farver , jeg strikkede den sidste år i sort med lilla farver , men jeg kunne ikke klare det kradse garn ( som i øvrigt er dejligt at strikke med ) , men så fik min niece den i julegave og hun blev glad for den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da godt du fik afsat den Birhte. Det lyder som en flot kombination med sort og lilla.

      Slet
  11. Super super super flot - godt den kom opad kurven igen

    SvarSlet
  12. Det er så godt når man får strikket og montert ferdig ting som har blitt liggende lenge. nesten så lenge at de har blitt en dårlig samvittighet.

    Genseren ble flott, og jeg likte godt kanten nederst på ermene som ga en fin kontrast til resten av mønsteret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, det er godt for samvittigheden at blive færdig med den.

      Slet
  13. Den er bare smuk, som i super lækker. Sød detalje ved ærmerne.
    Jeg har også lige strikket "Glade striber" på rundpind og klippet op og sidder med samme underlige kant, det kommer på bloggen en af de næste dage.

    Hvorfor strikker du ikke ærmerne på samme tid, så er du jo færdig ??

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lis. Jeg glæder mig til at se dine glade striber og håber du får styr på kanten.
      Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at strikke ærmerne på samme tid?

      Slet
  14. Med de farver skulle man jo tro den var strikket til mig :0) hold da op den er mega flot.

    SvarSlet
  15. Hvor er den bare flot !
    jeg er vild med farveholdningen !
    og jeg kan særligt godt lide de islandske modeller.
    Mon ikke den ender med at være en yndlingstrøje ?
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror det bliver en yndlingstrøje Mona, tak for de pæne ord.

      Slet
  16. Åh, hvor er den fin - utrolig sød kant på ærmerne :-) Jeg elsker også trøjerne fra Istex - jeg er superglad for min Endurreisn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lene. Jeg har set din Endurreisn, den er fantastisk, så den kan jeg godt forstå du er glad for.

      Slet
  17. Det er da bare en helt fantastisk smuk trøje. Istex-modeller har jeg aldrig hørt om før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susan. Istex er islandske mønstre, som heldigvis også udgives på engelsk og mange på dansk. Opskrifterne og garnet kan købes mange steder i Danmark.

      Slet
  18. Skøn model og dejlige farver og garnet (det kender jeg) det er bare dejligt at strikke i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Annelise. Jeg synes også det er noget dejligt garn at strikke med, selv om jeg bedst kan lide tyndere garn og pinde. nr. 3 er min favorit pind.

      Slet
  19. Hvor er den bare lækker. Og skønne, skønne farver!

    SvarSlet
  20. Selvfølgelig skal du starte noget nyt op når du er så langt med sønnens trøje!

    Jeg venter spændt, meget spændt, på at se hvad du vælger som næste projekt.

    Öld er så flot i lilla - og rigtig forårsfrisk med grønt og hvidt. Det er bestemt ikke første gang du laver nogle superflotte farvekombinationer, Susanne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lea, jeg venter også i spænding på din udgave af Amalie, som jeg glæder mig til at se.

      Slet
  21. - enig! Skønne farver, smuk trøje, lige til at putte sig i. Spekulerer på om kanten ( som herfra ser fin ud ) mon evt kunne optimeres ved færre masker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan den sikkert Dorthe. Jeg har kun hæklet i hver anden maske, som der står i opskriften, og det virker ok nu.

      Slet