søndag den 22. april 2012

Model Karla



Efter flere måneder er jeg endelig blevet færdig med Karla af Ellen Holm. Den har været et rigtigt TV-projekt, som jeg kun har strikket på engang imellem, og det er nok derfor jeg synes det har taget noget nær en evighed at lave den. Nu hvor den er færdig er jeg ikke specielt imponeret over den. Kanterne ruller og jeg synes ikke pasformen er særlig god. Den mangler taljemarkering og virker ret firkantet, selv om der er taget ind gradvist undervejs. Jeg er tilbøjelig til at være enig med Lene Strikkeheks i, at det ikke er alle top down modeller, der er lige vellykkede, fordi der mangler nogle sømme til at sikre formgivningen.

Alle kanter er strikket på til sidst, også den nederste kant, hvor der samles masker op hele vejen rundt og strikkes 4 omgange vrang. Jeg troede at denne metode skulle forhindre kanten i at rulle, ellers kunne jeg jo ligeså godt have sluttet med at strikke de sidste 4 omgange vrang i stedet for.
Nu vil jeg vaske den, forhåbentlig hjælper det på kanterne, da den ruller både i den nederste kant og i ærmerne. Hvis ikke det hjælper, må jeg evt. prøve at presse den. God søndag til alle i blogland.

Faktaboks:
Model: Karla af Ellen Holm
Størrelse: Medium
Garn: Blackhill højlandsuld fra www.garnudsalg.dk. Der er brugt 200 gram lakrids og 50 gram rullesten
Pinde: Rundpinde 2½ og 3.
Hot or not: Not.

29 kommentarer:

  1. Det var da ærgerligt efter al det strikkeri. Hvad med at hækle en smal kant - kunne det hindre at den ruller?

    SvarSlet
  2. Det var faktisk en god ide Christunte, det har jeg slet ikke overvejet, hvis den ikke makker ret efter vask, vil jeg forsøge det. Tak for det gode råd.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jeg synes din Karla er flot - jeg har også selv strikket en som jeg er glad for, men jeg har også problemer med at kanten ruller. En anden ting generer mig lidt, den er lige høj på forstykke og ryg og det er for så vidt OK, men den trækker sig ligesom op foran, så jeg skal gå trække den ned for at striberne sidder korrekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hvad, det kan jeg da godt se, det har jeg slet ikke tænkt på, men da vi kvinder jo fylder lidt mere foran end på ryggen, må det selvfølgelig trække striberne op foran. Man burde faktisk strikke vendinger på bagstykket, så den blev højere bagpå.

      Slet
  5. Min første reaktion da jeg så din Karla var ...hold op så flot farverne er så gode, så lidt ærgerligt at læse du ikke er tilfreds .

    En række krebsemasker modvirker som regl en rullende kant ......håber det virker og du bliver glad for den når den er vasket og presset.

    God søndag

    Kh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jane for de pæne ord. Krebsemasker er en god ide, det vil jeg nok forsøge.

      Slet
  6. Den er altså bare så flot, og en dejlig farvekombination, håber du bliver tilfreds med den.

    SvarSlet
  7. Jeg synes også den er rigtig flot, så at den driller og ruller op er da noget rigtig øv øv. Jeg håber det hjælper at vaske den, ellers må du igang med hæklenålen og hækle en omgang krebsemasker som Jane skriver.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lis, jeg tror jeg ender med at finde hæklenålen frem.

      Slet
  8. Den ser rigtig flot ud på foto'et, og det er en flot farvesammensætning.
    Men ærgerligt at du ikke er tilfreds med den.
    Men måske lader den sig rette til, så den kommer til at sidde bedre? uden at rulle.
    måske hæklenålen kan hjælpe, som de andre foreslår.
    mvh Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona, jeg er også vild med de farver, som faktisk er mine yndlingsfarver, selv om jeg ikke er så vild med at strikke i sort (svært at se).

      Slet
  9. Jeg er enig med dig , den har bare en rigtig dårlig pasform :-) modellen er ellers sød , men jeg trevlede også min karla op .... håber det hjælper på din med en hæklet kant .

    SvarSlet
    Svar
    1. Pasformen er altså ikke lige i øjet og som Susanne skriver, skulle den nok have været strikket højere bagpå, hvis striberne skal sidde rigtigt foran. Måske man skulle forsøge igen med en ny og tilrettet version.

      Slet
  10. Jeg er ved at strikke Magrethe af Else Holm. Den er ensfarvet foroven og stribet i zigzag i nederdelen. Spændt på hvordan den sidder men syntes den ser ud til at gå ret godt ind under barmen.
    Hvad med at trække en tynd elasiktråd på bagsiden i den nederste stribe så slutter den mere til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en god ide med elastriktråd, det vil jeg overveje.
      Magrethe er også utrolig flot, den har jeg også mønster liggende til, men er ikke så vild med alle de vrangpinde, der er i zigzag mønsteret.

      Slet
    2. Jeg er heller ikke vild med de store omgange vrang og derfor har jeg delt nederdel i bag. Så nu strikker jeg frem og tilbage i ret og syer sammen til sidst ;o)

      Slet
  11. Den ser fantastisk ud på billederne, så nu håber jeg den makker ret efter vask - pøj pøj :))

    SvarSlet
  12. Ærgerligt at du ikke er tilfreds med din ellers meget smukke Karla. Men jeg vil give dig ret i at der jo ikke rigtigt er noget, der hedder pasform i modellen; jeg er dog glad for mine to alligevel.

    Jeg strikkede den nederste kant i perlestrik så den ruller ikke, men en hæklet kant er sikkert en rigtig god løsning! Og så måske lidt elastik i taljen eller et fedt bælte?

    Vi kan nok ikke undgå at blive skuffet over nogle af de modeller vi strikker; men så kan vi jo heldigvis glæde os over alle de skønne ting, der bliver som vi håber og mon ikke du har gang i en eller flere spændende modeller? God strikkefornøjelse til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lea du har helt ret, ind imellem er der bare en model der ikke hitter og andre gange kan man blive positivt overrasket over en der hitter mere end man havde troet. Det var nu også en god ide med perlestrik i kanten, hvis man starter med det, er man også fri for at samle masker op til kanten fornede til sidst.

      Slet
  13. Jamen din Karla har jo samme fine farver, som min. Så meget mere ærgerligt, at du ikke rigtig er blevet tilfreds.
    Jeg tror, at jeg blev reddet af, at jeg lavede størrelsen om fra starten af. Dermed blev også min pasform anderledes end modellens. Fordi jeg startede med at strikke nederdelen for vid, måtte jeg over et kort stykke tage ret mange masker ind for at få overdelen til at passe. Og det gav faktisk kjolen den facon, du synes at efterlyse.
    Jeg håber altså alligevel, du finder ud af at få noget fornøjelse af den. Det er sådan en skøn kjole.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten det lyder som om du har fået lavet det smartere i din version. Hvis jeg skal lave en mere på et tidspunkt, vil jeg også tage ind til taljen efter stribestykket og evt. strikke vendepinde i ryggen, for at få den højere bagpå.

      Slet
  14. Hej .... vildt flot kjole .... Ku' godt føle mig inspireret til at gå igang med den .... men hvor finder jeg opskriften
    ???? Helen

    SvarSlet
    Svar
    1. Helen kjolen er designet af Ellen Holm og hendes opskrifter kan du finde mange steder, f.eks. hos www.garngaragen.dk der sælger hendes opskrifter uden man behøver at købe garn til.

      Slet
  15. Synes den er så fin, kunne passe til efteråret nu :)Og gerne med lange strikkede strømper :D

    SvarSlet